tanulására

A szemeszter (amit itt sokatmondóan Sommersemester névvel illetnek, és nem tavaszi félévnek nevezik) az FH-ban március 16.-ával vette kezdetét. Az erasmus hallgatók, kivételezett helyzetben vannak: egy hónap áll rendelkezésre a tantárgyak felvételére, addig mindent meg lehet skubizni. Sőt kötelező tantárgyaim sincsenek, abból a félévből veszek fel tárgyat, amelyikből jól esik. (Én azért nagyrészt maradtam a saját 4.semesteremnél). Persze az erasmus ösztöndíjnak van némi feltétele, 6 tantárgy, ill. nemtomhány kredit elvégzése kötelező, de ez úgy néz ki meglesz…

Az, hogy ennyire hallgatóbarátan mennek a dolgok, az jórészt Prof. Luz-nak köszönhető, aki a mellet, hogy oktat, az egyetemen a külföldi ügyekért felelős tanár. Ő is tanult külföldön, s ennek okán (meg valószínűleg egyébként is) nagyon szívén viseli a külföldre szakadt német ill. az idetévedt Magányosan Sétálók sorsát. Határtalanul lelkes, és valahogy mindig ott van, széles vigyorral, mindenki ismeri és kicsit „falu bolondja” szerepben van, szabadbejárása van mindenhova, és leginkább ráhagyják a dolgokat, és kedvesen mosolyognak rajta. Viszont ami őt illeti kijárja, hogy a külföldről visszajövő hallgatók félév- vagy tantárgyismétlés (!) nélkül folytathassák a tanulmányaikat, hogy egy francia iskolával olyan egy éves csereprogramjuk legyen, ami dupla diplomát ad, és hogy az idejövő hallgatóknak minden információ, segítség kéznél legyen. Na hát igen, azért Németországban sem megy minden magától.

Így tehát nyugodtan hozzáláttam az órarendem összeállításához. Íme egy hetem:

Hétfőn 10-re kell iskolába mennem. Ügye milyen normálisan hangzik? (Ráadásul az 15 perccel 10 előtti indulást jelent..) És a Projektfejlesztés c. tantárgyra érkezem. Na ez magyarul annyira nincs, hogy mérhetetlenül furán hat így leírva, pedig erről van szó, méghozzá heti 4 duplaórában! Az előadás a tervezésben résztvevő szereplők jogköréről, kötelezettségeiről és kommunikációs fórumairól szól. Ezt persze sokkal könnyebb egy olyan országban tanítani, ahol minden le van szabályozva, és nagy segítség, ha mindenki készségszinten tudja (vagy legalább is tudja hol keresse), hogy mik a feladatai. Azt hiszem ez Magyarországon nem belátottan jó, biztos ezért nem tanítják. Az is nagyon érdekes volt, hogy a hallgatók (100 fős évfolyam van itt is) kérdeztek, és az minden órán normális (míg otthon a „van-e kérdés?” mondat ha felcsendül, egyenlő a kicsengetéssel). A gyakorlat ehhez az órához egy ORCA AVA című számítógépes program elsajátítását célozza meg. Ez a program a tervezés megszervezését segíti elő. Nagy előnye, hogy tartalmazza az építőanyagokat német szabvány szerint (persze bővíthető). Nagy hátránya, hogy a magyarokat sehogyan sem. Úgyhogy ezt csak ismeretterjesztő céllal tudom hallgatni, de azzal nagyon érdekes, ugyanis, az a feltételezés, hogy ha egy, mindenki által (építész, kerttervező, kivitelező, alvállalkozó alvállalkozója stb.) ismert és kezelhető program tartalmazza az összes adatot, akkor relatív kevés dolog (német felfogásban semmi) akadályozhatja meg a projekt sikeres levezénylését igen érdekes kulturális különbségeket világít meg.

Kedden reggel nyolckor Tervezés órám van. Várostervezés. Na ez maga AZ, amiért jöttem. Csoportokban dolgozunk, én helyes, kötelességtudó stréber lánykákkal vagyok, ami nagyon jó. A féléves feladat egy családi házas telep tervezése valós területre. Múlt héten helyszíneltünk Münchenben. Ma pedig minden csoport kapott egy-egy leírást megépült családi házas lakóparkokról. Elemezni kellett őket, majd a mi, jóval nagyobb tervezési területünkre valamilyen koncepció szerint beilleszteni. A feladat ügye eleve lehetetlen és értelmetlen. Viszont remek gyakorlat a tervezési terület megismerésére, a csoport összekovácsolására, alapelvek kismerésére, illetve a lakótelep struktúrák megismerésére és a problematikus logisztikai pontok feltérképezésére. A workshop végén minden csoport bemutatta az eredeti és a tervezett területét, és kicsit beszélgettünk mindegyikről. Ehhez a tárgyhoz kapcsolódik egy szerdai előadás is (azt is nagyon szeretem).

Szerdán van még Műemlékvédelmem, és Baukonstruktion-om. A műemlékvédelmes bácsi adott (!) egy hatalmas kupac papírt (jegyzet), amik a vetített képeket tartalmazzák hivatkozással, persze, valamint rengeteg kapcsolódó cikk, leírás van még benne. A tárgyhoz tartozik egy kirándulás is. 4 nap alatt bejárjuk a Sansoussi kertet Postdamban, megyünk Wörlitzbe, ahol egy igazi tájképi parkkomplexumot látogatunk meg, és lesz még Berlin és a Dessau is, a Mesterházakkal. A kirándulásra szerdán kellett jelentkezni, és pénteken már itt volt a postaládámban a kézzel címzett levél a programmal, részeltekkel, és jegyzetekkel. No comment.

A Baukonstruktion, amolyan építészeti ismeretek, csak kortárs felhasználású anyagokról van szó. Látszóbeton, festési, mintázási technikái, agyag modern felhasználása stb. és mind ezt praktikusan, rengeteg megválaszolt hallgatói kérdéssel, jó képekkel. A tárgy elvégzéséhez egy kiviteli terv és modell kell majd (torony, kilátó, híd típusú feladatok szoktak lenni)

Csütörtökön pedig a Szabadtértervezési modul van. Egy előadás, amin eddig a kerttörténetet vettük végig. Bizony csak így sitty-sutty. Ugyanis a tanulóifjúság úgyis hall rengeteg kertről különböző tanaraitól különböző órákon. Tehát a cél nem az, hogy 794 tervezőt, időpontot, és helyszínt lenyomjanak az ember torkán, hogy aztán legyen mit jól összekevernie, hanem minden korszakból egy-két példakert áll rendelkezésre remek (hivatkozott) képekkel, kiemelt motívumokkal, összehasonlítással és egy nagyon okos nénivel. Aztán egy másik okos néni következik, akivel megyünk majd Münchenbe kerteket nézegetni, az előadáson pedig két téma lesz: fény és árnyék illetve gender érdekek a kertben. Mindezt érdekes és szép képekkel, fantasztikus összefüggésekkel és minden órához elkészített segédanyaggal, amin többek között ajánlott irodalom és kérdések szerepelnek. Hátha megtanulnak a népek előadást hallgatni, mert az nem hátrány…

Ezeken kívül vannak olyan óráim, amik tömbösítve lesznek, vagy egy-egy hétvégés kurzusok. Ilyen például a rajz, a photoshop és a városökológia. És 7,5 euróért az ember bármelyik sport-órára bemehet a több 10 közül egészfélévben.

A tanmenet egy egész félévre kiadott táblázatból, áll, ami pontosan jelöli az órák időpontját, helyét. Ezen kívül a tanárok az első órán rögtök kézbe adják ezt még egyszer,, feltüntetve azon az előadások témait, a vendégelőadókat (van sok) és sok fontos dolgot.

Szóval ezért lelkesedem én most nagyon!

2 thoughts on “tanulására”

    1. sőt hétfőn is csak az a nagyon-német óra amire valszeg nem mindig, vagyis inkább csak a gyakorlati részre fogok bejárkálni

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>